Apothéka.sk
Spravodajstvo z EÚTlačové správy Bolesť Cestovanie Editorial Informačné technológie ComorraPharm sro. Liečivé rastliny - Fytoterapia Medicínska história Medicínska technika Novinky Očkovanie Odborník radí Predstavujeme Vám… Prevencia Psychológia, neurológia Rodinný lekár Rozhovory Trendy v Európe Ústna hygiena Veterinárna sekcia Vitamíny, minerály a potravinové doplnky Vývoj & trendy vo farmácii Vývoj v medicíne Zákony, poisťovne Zdravá krása Zdravá racionálna výživa Zdravotnícka legislatíva Zdravý pohyb Zdravý životný štýl Životné prostredie

Informácie o produktoch Kompilácia, rešeršná práca Pôvodný článok PR článok - platená inzercia Preklad Vyhlásenia, Informácie, Výzvy

2011 / 4, 3, 2, 1
2010 / 4, 3, 2
2009 / 4, 3, 2, 1
2008 / 4, 3, 2, 1
2007 / 4, 2
2006 / 3, 1
2005 / 4, 3, 2, 1
2004 / 4, 3, 2, 1
2003 / 4, 3, 2, 1
2002 / 4, 3, 2, 1
2001 / 4, 3, 2, 1
2000 / 4, 3
Informačné technológie

Petr Weiss
Sloupky o sexu
10,33 EUR
(311,20 SKK)
Luise L. Hay
Milujte své tělo
6,05 EUR
(182,26 SKK)

Příručka první pomoci
9,05 EUR
(272,64 SKK)
Prepočítané konverzným kurzom 30,1260 SK = 1 EUR
Práve čítate číslo 2001/3 - Zdravá krása - Pôvodný článok
sobota, 20. November 2017 | dátum ostatnej aktualizácie: 10. Marec 2012 9:10

Abeceda opaľovania - malý slovník opaľovania
PharmDr. Monika Hollósy, Lekáreň pri Váhu - Komárno - 1.7.2001

Článok obsahuje kľúčové slová, týkajúce sa opaľovania, ktoré nám otvoria bránu k zdravému bronzu.

Aplikácia – Nevhodné a neúčelné je aplikovať opaľovacie prípravky v poslednej chvíli, teda až vonku na pláži. U ľudí s vyšším fototypom je táto chyba ešte odpustiteľná, avšak citliví jedinci by mali vychádzať na slnko už patrične ozbrojení, najmä v prvé dni.

Čas – Dnes už takmer každý vie, že slnečné lúče najnebezpečnejšie medzi 11-15 hodinou. Nevystavujme sa teda v tomto období priamemu účinku slnečných lúčov

Blond vlasy - Skutoční blondiaci, ktorí nie sú nositeľmi génov pre ryšavé vlasy, sa z hľadiska opaľovania vlastne ani nenarodili pod zlou hviezdou. Je pravda, že vždy sa najprv spália (ak nepoužívajú prípravky s ochranným faktorom), ale neskôr, pri opakovanom opaľovaní sa to už viac nestane. Pomerne ľahko potom pekne rovnomerne zhnednú. Po troch týždňoch opaľovania nadobudne ich pokožka ochranný faktor č. 6.

Bronz – K vytvoreniu tzv. bronzového nádychu pokožky sú potrebné tri dni. Za túto dobu sa vyprodukuje dostatok pigmentu, ktorý sa rovnomerne rozmiestni v pokožke. Tento proces nevieme urýchliť ani tým, že zostaneme dlhšie na slnku. Postupne, každým dňom obranyschopnosť pokožky rastie. Tajomstvom zdravého bronzu je teda postupné, opatrné opaľovanie. Nemusíme mať obavy, že kvôli opaľovaciemu prípravku s vyšším faktorom sa neopálime. Aj s OF 25 môžeme pekne zhnednúť, veď ochranný filter zachytí škodlivé UV lúče, ale napriek tomu prepustí dostatok UV žiarenia na vytvorenie rovnomerného zhnednutia pokožky.

Farba – Prvý kontakt so slnkom prepožičia našej pokožke jemne modrastý nádych. Vysvetľuje to fakt, že počas prvých asi 40 minútach opaľovania sa uplatní len účinok UVA lúčov, ktoré vytvoria na pokožke len prechodnú farbu. Oxidujú totiž v rohovej vrstve pokožky premelanín, ktorý dodá pokožke prechodnú, mierne tmavšiu farbu. Táto po uplynutí 2 hodím postupne zbledne. Neskôr sa objaví skutočné zhnednutie pokožky, ktoré je výsledkom riadnej syntézy melanínu.

Fľaky – Niektoré lieky (antibiotiká, digestíva, sedatíva) ale aj lokálne aplikované chemikálie (decht, bergamotový olej) sa môžu pričiniť o nepekné fľaky na pokožke počas slnenia, tzv. fototoxickú reakciu. V prípade, že užívate nejaké lieky, je dôležité poradiť sa s odborníkom, ako postupovať pri opaľovaní. Opatrné by mali byť aj tehotné ženy. Tehotenstvom zmenené hladiny hormónov, môžu vyvolať zvýšené vylučovanie melanínu, čo sa prejaví vystupňovanou tvorbou pigmentu na tvári.

Kvapky vody – Väčšina z nás sa nerada utiera po kúpeli, hoci je to veľmi užitočný úkon. Kvapôčky vody na našej pokožke fungujú vlastne ako drobné zväčšovacie sklá. Tým len stupňujú riziko spálenia. Potom, čo sa poutierame uterákom, nezabudnime sa opäť natrieť krémom s ochranným faktorom.

image
Ilustračný obrázok
Materské znamienka – Všetci máme určité množstvo materských znamienok, nezabúdajme natierať sa dôkladne ochrannými prípravkami najmä na miestach, kde je ich výsev hojnejší. V priebehu leta sledujme ich veľkosť, sfarbenie, povrch, tvar a okraje. Pri každej zmene by sme mali konzultovať s kožným lekárom.

Ochranný faktor – je číslo, ktoré je vyznačené na obale každého opaľovacieho prípravku. Vyjadruje mieru ochrany pred UV žiarením. Napríklad OF 6 znamená, že ak bez použitia ochranného prípravku sa spálime za 30 minút, OF 6 túto dobu predĺži 6-krát, teda nám predĺži pobyt na slnku na 180 minút, počas ktorých sa nespálime. Táto doba je samozrejme individuálna v závislosti od typu pokožky. Takáto ochrana je však zaručená len v tom prípade, ak používame dostatočné množstvo ochranného prípravku, a po každom okúpaní by sme ho mali opäť aplikovať.

Opaľovacie prípravky – Aké množstvo opaľovacieho prípravku je potrebné naniesť, aby sme dosiahli stupeň ochrany, aký je uvedený na prípravku? Podľa dermatológov je množstvo zodpovedajúce štyrom polievkovým lyžiciam potrebné na dostatočnú ochranu celého tela dospelej osoby. Toto množstvo zodpovedá aj norme Food and Drug Administration, teda 2 mg prípravku na 1cm˛ pokožky. Pri takomto postupe by sme pri jednom natretí minuli 100 ml-ovú tubu. Nie je potrebné poznamenať, že v praxi používame oveľa menšie množstvá opaľovacieho prípravku. Preto je vhodné zadovážiť si radšej ochranný prípravok s vyšším faktorom a častejšie opakovať jeho aplikáciu. Skutočná ochrana bude aj takto slabšia, než akú prípravok zaručuje za prísnych laboratórnych podmienok.

Pohyb – Hoci je veľmi príjemné vyhrievať sa na slniečku, ležať bez pohybu a oddávať sa hrejivým lúčom slnka, nie vždy nás napadne, že takto našu pokožku ožarujú UV lúče neustále pod rovnakým uhlom, čo zvyšuje riziko erytému. Aby sme tomu predišli, snažme sa čo najviac na slnku pohybovať. Takto si môžeme pobyt na slnku aj predĺžiť.

Rodina – Najčastejšie tvoria rodinu dvaja dospelí a dve deti. Ak predpokladáme, že nie sú citliví na slnečné žiarenie, celá rodina sa môže spoľahnúť na ochranný faktor 15. V krajných prípadoch, ak niektorý z členov rodiny je citlivý na slnko, alebo v období zvýšenej intenzity slnečného žiarenia, môžu siahnuť po OF 25. Na primeranú ochranu počas jedného týždňa si potrebuje zabezpečiť štvorčlenná rodina asi tri tuby ochranného krému.

Ryšavé vlasy – Ryšavé vlasy sú dedičnou vlohou, ktorá sa nie vždy prejaví. Často ostáva ukrytá pod rúškom gaštanovohnedých, alebo zlatožltých vlasov. Jasným znakom sú len pehy. Títo jedinci patria väčšinou do 1 a 3 fototypu, ktorý je charakteristický neschopnosťou vytvoriť v koži prirodzený ochranný faktor.

Snedá pokožka – Ľudia s typickou snedou pokožkou poznajú výraz spáliť sa len z počutia. Napriek tomu ani ich pokožka nie je chránená pred vplyvmi UVA žiarenia, ktoré spôsobuje predčasné starnutie kože. Aj títo jedinci by sa mali vystavovať slnečným lúčom s mierou, ak nechcú časom pripomínať sušenú slivku. Nezaškodí im vyhýbať sa poludňajšiemu slnku a uvedomiť si, že prípravky s ochrannými faktormi neslúžia len pre ľudí s bledou pokožkou.

Spálenie pokožky – Objaví sa do troch hodín po opaľovaní. Pre pokožku to znamená skutočnú traumu, ktorej sa môžeme vyvarovať, ak sa chránime prípravkami s UV ochranou. N koži sa objaví typický erytém, sčervenanie, ktoré spôsobuje rozšírenie vlásočnicových žiliek v pokožke. Zároveň dochádza aj k stratám plazmy. Za sčervenanie, opuch, pľuzgiere a bolestivú citlivú pokožku sú zodpovedné UVB lúče. Príznaky miznú za 3-8 dní v závislosti od citlivosti pokožky a dĺžky expozície. Doporučujú sa hojivé masti na popáleniny s aktívnou látkou dexpanthenolom a chladivé gély s účinnými látkami na miestne znecitlivenie.

Teplo – S ultrafialovým žiarením zároveň dostávame aj dávku infračerveného žiarenia. Je to tepelné žiarenie, ktoré nás upozorní, ak sme pobyt na slniečku prehnali. Ak cítime, že pokožka je zrazu horúca a priam z nej sála teplo, je najvyšší čas, aby sme sa utiahli niekam do tieňa. Často však mierny vánok tieto varovné znaky utlmí, a preto je najlepšie sledovať hodinky.

Tieň – pocit bezpečia pod slnečníkom, či korunami stromov možno dnes už považovať za nesprávnu, nebezpečnú predstavu. V skutočnosti sa opálime aj v tieni, ba dokonca sa môžeme v tieni aj spáliť, ak nepoužívame prípravky na opaľovanie s ochranným faktorom.

UVA – žiarenie premieňa premelanín na melanín. Považuje sa za hlavnú príčinu fotodynamických reakcií. Vyvoláva predčasné starnutie pokožky a chronické zmeny na koži.

UVB – žiarenie v malých dávkach s časovým odstupom 24 hodín stimuluje novosyntézu melanínu v melanocytoch. Medicínsky je považované za hlavnú príčinu malígneho melanómu.

Zlaté pravidlá opaľovania
1. Neopaľujme sa medzi 11 a 15 hodinou.
2. Nakrémujme sa ešte pred vstupom na slnko
3. V prvý deň sa nevystavujme slnku dlhšie ako 15 minút, neskôr postupne predlžujme interval
4. Pime veľa tekutín, zabránime tak dehydratácii pokožky
5. vysychaniu pokožky môžeme predísť aj používaním ukľudňujúcich, zvláčňujúcich, hydratačných prípravkov po každom slnení
6. Tieň slnečníka ešte neznamená bezpečie
7. Nepoužívajme pri slnení parfémy a make-up, ktoré môžu vyvolať alergické reakcie
8. Ak užívame lieky, poraďme sa s lekárom, či sa môžeme opaľovať
9. Deťom prikryme hlavu ľahkou plátennou čiapkou
10. Pravidelne opakujme aplikáciu ochranného prostriedku



Čítajte ďalej...
PREHĽAD ČÍSLA
   
 

Videosprávy Vám prináša SITA Slovenská tlačová agentúra a.s., partner APOTHEKA.SK

LIEKOVÁ PORADŇA
viac príspevkov »
Správy Vám prináša euractiv.sk, partner APOTHEKA.SK


ODPORÚČAME
Prepočítané konverzným kurzom
1 EUR = 30,1260 SK
VIAC TOVAROV »   


Copyright © 1996-2017 ComorraPharm s.r.o.
© SITA Slovenská tlačová agentúra, prevádzkovateľ spravodajského portálu webnoviny.sk. Všetky práva vyhradené.
Články sú aktualizované a upravované publikačným systémom IPSA2002.