Apothéka.sk
Spravodajstvo z EÚTlačové správy Bolesť Cestovanie Editorial Informačné technológie ComorraPharm sro. Liečivé rastliny - Fytoterapia Medicínska história Medicínska technika Novinky Očkovanie Odborník radí Predstavujeme Vám… Prevencia Psychológia, neurológia Rodinný lekár Rozhovory Trendy v Európe Ústna hygiena Veterinárna sekcia Vitamíny, minerály a potravinové doplnky Vývoj & trendy vo farmácii Vývoj v medicíne Zákony, poisťovne Zdravá krása Zdravá racionálna výživa Zdravotnícka legislatíva Zdravý pohyb Zdravý životný štýl Životné prostredie

Informácie o produktoch Kompilácia, rešeršná práca Pôvodný článok PR článok - platená inzercia Preklad Vyhlásenia, Informácie, Výzvy

2011 / 4, 3, 2, 1
2010 / 4, 3, 2
2009 / 4, 3, 2, 1
2008 / 4, 3, 2, 1
2007 / 4, 2
2006 / 3, 1
2005 / 4, 3, 2, 1
2004 / 4, 3, 2, 1
2003 / 4, 3, 2, 1
2002 / 4, 3, 2, 1
2001 / 4, 3, 2, 1
2000 / 4, 3
Informačné technológie

Jeffrey Kottler, Jon Carlson
Nezdařená terapie
13,70 EUR
(412,73 SKK)
Tatiana Machalová a kol.
Lidská práva proti rasismu
7,26 EUR
(218,71 SKK)
Robert Sutton
Dobrý a špatný šéf
10,76 EUR
(324,16 SKK)
Prepočítané konverzným kurzom 30,1260 SK = 1 EUR
Práve čítate číslo 2002/1 - Zdravý pohyb - Pôvodný článok
utorok, 16. September 2019 | dátum ostatnej aktualizácie: 10. Marec 2012 10:10

Lyžovačka bez problémov
PharmDr. Monika Hollósy, Lekáreň pri Váhu - Komárno - 23.2.2002

Lyžovanie je nielen obľúbeným zimným športom, ale je aj zdraviu prospešné. Najväčším jeho prínosom je, že rovnomerne rozhýbe a precvičí všetky veľké skupiny svalov. Pobyt na čerstvom vzduchu a radosť z pohybu regeneruje napokon celý organizmus. Tento obľúbený šport vyžaduje však aj patričnú opatrnosť.

Ly?ovanie je nielen ob3úbeným zimným ?portom, ale je zdraviu prospe?né
Lyžovanie je nielen obľúbeným zimným športom, ale je aj zdraviu prospešné. Najväčším jeho prínosom je, že rovnomerne rozhýbe a precvičí všetky veľké skupiny svalov. Pobyt na čerstvom vzduchu a radosť z pohybu regeneruje napokon celý organizmus. Tento obľúbený šport vyžaduje však aj patričnú opatrnosť.

[image]

ilustračný obrázok č. 1


Mnohí z nás sa ani nestačíme vymaniť z každodennej rutiny a bez predchádzajúcej fyzickej prípravy sa vrháme zdolávať zasnežené svahy. Pritom rozcvička a zahriate svalstvo majú pri lyžovaní nesmierny význam. Svalstvo si musí na záťaž zvyknúť postupne, len takto môžeme predísť rôznym poraneniam. Venujme teda vždy dostatočnú pozornosť rozcvičeniu svalstva. Zamerajme sa na plecia, krk, ramená, driek, kolená a členky. Oplatí sa začať svoje telo dostávať do formy už niekoľko týždňov pred plánovanou lyžovačkou.


Na čo nezabudnime pred cestou


Pred odchodom je vhodné vyhľadať zubára. Choré zuby sa totiž ľahko zapália pri prechode do vysokohorského ovzdušia. Mali by sme sa tiež zbaviť prípadných kurích ôk a bradavíc na nohách, alebo si zabezpečiť na ne vhodnú náplasť. Dôkladnú pedikúru radšej vynechajme, môžu pri nej vzniknúť mikroranky, ktoré spôsobujú nepríjemné pocity v topánke. So zápalom prínosových dutín sa v žiadnom prípade nechystajme na lyžovačku.

V lekárničke majme k dispozícii prípravky proti teplote, bolestiam, zápalu, protizápalovo účinný gél alebo krém, dezinfekčný prostriedok, obväzy a náplasti. Nezabudnime si vziať výživný krém na tvár, opaľovacie krémy s dostatočným UV faktorom, balzam na pery a krém na ruky.


Od hlavy až po päty


Na lyžovačku je vhodná bavlnená spodná bielizeň, lebo výborne absorbuje pot, ktorý sa potom vyparuje smerom von. Syntetické vlákna vlhkosť zadržiavajú a zvyšujú tak riziko prechladnutia. Podkolienky si nenaťahujme na nohavice, ale naopak. Zabránime tak vnikaniu snehu do topánok a zamŕzaniu prstov. Nohavice voľme s vysokým driekom a popruhmi a k nim rolák. Ak sa rozhodneme pre overal, dbajme, aby nás netlačil a nesťahoval v drieku, aby bol pohodlný a zaopatrený protišmykovými plochami na kolenách, lakťoch a chrbte. Lyžiarske topánky by nám mali presne „sadnúť“ na nohu. Lyžiarske okuliare by sme mali mať vybavené vetracím otvorom, s vymeniteľnými a nerozbitnými sklami. Na vysokohorské túry si nezabudnime slnečné okuliare a pevné, teplé čižmy.

[image]

ilustračný obrázok č. 2


Kedy lyžovať


Najvhodnejšou dobou na lyžovanie je doobeda medzi 10-12 hodinou a poobede medzi 14-16 hodinou. Pred lyžovaním sa rozcvičme a ani po lyžovaní nezostaňme nečinní, ale sa pohybujme naďalej, choďme aspoň na prechádzku. Na relaxáciu a pri miernych začiatočných príznakoch prechladnutia je vhodná sauna, pri poraneniach a zápaloch je naopak nežiadúca. Nie je vhodné lyžovať pod vplyvom alkoholu, s plným alebo prázdnym žalúdkom. Urobme si prestávku a odpočiňme si pri teplom čaji. Astmatici, cukrovkári, epileptici a kardiaci by mali lyžovať na nižšie položených terénoch. Aj ľudia s nadváhou by sa mali vyhýbať nárazovému preťaženiu svalstva.


Prechladnutie a podchladenie


Tukové zásoby organizmu hrajú pri termorgulácii dve úlohy. Sú akousi izolačnou vrstvou a zabraňujú vychladnutiu organizmu a druhej strane sú aj zdrojom energie pre tvorbu tepla. Aj krvný obeh zohráva dôležitú úlohu. Naša telesná teplota je o 0,5 ºC vyššia ako na povrchu tela, teda na koži. Cievy však vedia túto teplotu korigovať. Ich rozšírením na povrchu kože sa zvyšuje teplota kože, naopak pri zúžených podkožných koža vychladne. Z toho vyplýva, že nielen studené prostredie, ale aj zlý krvný obeh môže spôsobiť vychladnutie organizmu, resp. niektorých častí tela. Preto na zemi ležiaci spiaci človek, nezamrzne, ale jeho telesná teplota sa vlastne zníži natoľko, že zastane obeh krvi v tele. Prípady zmrznutia sú však u nás ojedinelé, väčšinou sa vyskytujú len omrzliny menších častí tela, v dôsledku mokrého oblečenia alebo odevom priškrtených častí tela.


Ako postupovať pri podchladení


Miernym podchladením nazývame pokles telesnej teploty na 32ºC, kritickým je pokles na 28ºC a pri 18ºC sa dostaví smrť. Dôležité je postihnutého premiestniť do teplej miestnosti, ale nie priamo k ohňu. Zahrievať ho treba postupne, až kým nedosiahne normálnu telesnú teplotu. Krvný obeh môžeme aktivovať jemnou masážou a trením končatín pacienta. Podávame mu teplý, nie však horúci čaj. Pri ťažších prípadoch treba previezť postihnutého do nemocnice, kde vedia presnejšie sledovať telesnú teplotu, regulovať ju a v prípade omrznutých odumretých častí pokožky ju šetrne odstrániť.


Prajeme Vám príjemnú a najmä bezpečnú lyžovačku!

[image]

ilustračný obrázok č. 3

Malá príručka športových zranení

Kŕče svalov
Odpočiňme si a masírujme postihnutú oblasť jemnými krúživými pohybmi.
Krvácanie
Mierne vlásočnicové krvácanie obviažeme krycím obväzom, silnejšie krvácanie sa snažíme zmierniť tlakovým obväzom. Krvácanie z tepny miernime priškrtením pod a nad ranou (silne pritláčame prstom na kosť) kým sa nedostaví sanitka. Pri slabom krvácaní z nosa zakloňme hlavu a zatlačme nosové krídla. Pri silnejšom krvácaní zakloňme hlavu radšej dopredu a a do nosových dierok vložme malé tampóny.
Natiahnutie svalu, vyvrtnutie, vykĺbenie
Prejavuje sa ostrou vystreľujúcou bolesťou po rýchlych pohyboch, trhnutiach. Doporučuje sa odpočinok a aplikácia protizápalových prípravkov. Ťažšie vyvrtnutie a najmä vykĺbenie však musí ošetriť lekár.
Natrhnutie svalu
Postihnutý cíti náhlu bolesť ako po údere. Okamžite sa treba obrátiť na lekára.
Odreniny
Po dôkladnom vyčistení rany, napr. jódovým roztokom, odreninu zaviažeme len v prípade, ak pokračujeme v lyžovaní ďalej.
Omrzliny
Omrzliny 1. skupiny sa prejavujú drobnými fialovými škvrnami, ktoré postupne belejú. Tu ešte môžeme zasiahnuť jemnou masážou postihnutých miest. Pri omrzlinách 2. stupňa vznikajú aj pľuzgiere, ktoré treba prikryť sterilnou gázou a tu masírujeme len okolie. Pri omrzlinách tretieho stupňa, kde sú poškodené rozsiahle vrstvy tkaniva, prikryjeme postihnuté miesta sterilnou gázou a počkáme na lekára.
Otras mozgu
Vyskytuje sa po páde a prejavuje sa nepríjemnými pocitmi, nutkaním na zvracanie, zdvojeným videním, prípadne dezorientáciou, zmätenosťou. V takomto prípade treba privolať lekársku pomoc.
Pomliaždenie
Prejaví sa krvnou podliatinou po páde. Ošetrujme ju krémom s obsahom heparínu a prípravkami zvyšujúcimi mikrocirkuláciu krvi v tkanivách.
Rany
Rany a ich okolie očistime jódovým roztokom a prikryme sterilnou gázou a zľahka ich previažeme. Hlbšie rany a veľmi znečistené poranenia ukážme radšej lekárovi.
Vnútorné zranenia
Príznakmi sú sinavá tvár s vystupujúcimi kropajami studeného potu, strata vedomia, bolesť v oblasti poranenia. Ihneď privolajme lekára.
Zápal okostice
Postihuje najmä kosti predkolenia a chodidla. Príčinou sú nevhodná obuv, tesné ponožky, ploché nohy. Terapiou je odpočinok a aplikácia gélov a krémov s protizápalovým účinkom.
Zápal šliach
Upozorňuje nás na nadmernú záťaž. Postihuje najčastejšie Achilovu šľachu.. Doporučuje sa odpočinok, chladivé obklady a gély s protizápalovým účinkom.
Zlomeniny
Po páde môže končatina okrem silnej vyžarujúcej bolesti zaujať nezvyčajnú polohu, končatiny sú ťažko pohyblivé, alebo pohybu úplne neschopné. Zlomeninu fixujeme lyžami alebo latou a do príchodu sanitky zabalíme postihnutého do teplej deky.



Čítajte ďalej...
PREHĽAD ČÍSLA
   
 



ODPORÚČAME
Prepočítané konverzným kurzom
1 EUR = 30,1260 SK
VIAC TOVAROV »   


Copyright © 1996-2019 ComorraPharm s.r.o.
© SITA Slovenská tlačová agentúra, prevádzkovateľ spravodajského portálu webnoviny.sk. Všetky práva vyhradené.
Články sú aktualizované a upravované publikačným systémom IPSA2002.