Apothéka.sk
Spravodajstvo z EÚTlačové správy Bolesť Cestovanie Editorial Informačné technológie ComorraPharm sro. Liečivé rastliny - Fytoterapia Medicínska história Medicínska technika Novinky Očkovanie Odborník radí Predstavujeme Vám… Prevencia Psychológia, neurológia Rodinný lekár Rozhovory Trendy v Európe Ústna hygiena Veterinárna sekcia Vitamíny, minerály a potravinové doplnky Vývoj & trendy vo farmácii Vývoj v medicíne Zákony, poisťovne Zdravá krása Zdravá racionálna výživa Zdravotnícka legislatíva Zdravý pohyb Zdravý životný štýl Životné prostredie

Informácie o produktoch Kompilácia, rešeršná práca Pôvodný článok PR článok - platená inzercia Preklad Vyhlásenia, Informácie, Výzvy

2011 / 4, 3, 2, 1
2010 / 4, 3, 2
2009 / 4, 3, 2, 1
2008 / 4, 3, 2, 1
2007 / 4, 2
2006 / 3, 1
2005 / 4, 3, 2, 1
2004 / 4, 3, 2, 1
2003 / 4, 3, 2, 1
2002 / 4, 3, 2, 1
2001 / 4, 3, 2, 1
2000 / 4, 3
Informačné technológie

Tomáš Garrigue Masaryk
Politika vědou a uměním
19,55 EUR
(588,96 SKK)
Jiří Gruša
Šťastný bezdomovec
9,73 EUR
(293,13 SKK)
Tereza Beníšková
První třídou bez pláče
3,64 EUR
(109,66 SKK)
Prepočítané konverzným kurzom 30,1260 SK = 1 EUR
Práve čítate číslo 2004/2 - Zdravý životný štýl - Kompilácia, rešeršná práca
streda, 17. Júl 2019 | dátum ostatnej aktualizácie: 10. Marec 2012 10:10

Liečivé teplo alebo poťme sa zdravo
PharmDr. Monika Hollósy, Lekáreň pri Váhu - Komárno - 11.6.2004

Celkom iste ste už počuli, čítali o blahodárnych účinkoch sauny, ba dokonca niektorí z vás ju aj vyskúšali. Zamýšľali ste sa ale už niekedy sami nad tým, aké má sauna účinky na váš organizmus? Nemyslíme tým zamýšľanie sa nad reklamnými sloganmi, ktorých nestrannosť je často otázna. Položili ste si už niekedy otázku: Prečo by mala byť sauna vhodná práve pre mňa?

Saunování jako proces očisty a posílení organismu by mělo splňovat některá základní kritéria Čo očakávame od sauny?
Najprv si skúsme objasniť za akým účelom saunu vyhľadávame, čo od nej očakávame. Väčšinou každý z nás očakáva podobné. Aby sme si uvoľnili svalstvo, psychiku, zbavili sa stresu, podporili obranyschopnosť organizmu a odstránili nežiadúce látky z organizmu. Niektorí navštevujeme saunu aj za iným účelom, ktorý je však klamlivý - očakávame stratu na váhe. Čo však strácame počas saunovania? Predovšetkým vodu, ktorej je v ľudskom organizme 90%. Akonáhle sa potom napijeme, obvykle stratu veľmi rýchlo kompenzujeme.
Čo je to vlastne sauna?

Je to malá drevená miestnosť, v ktorej sa nachádzajú kachle, v mnohých prípadoch už elektrické, ktoré zohrejú vzduch vo vnútri až na 60-90 °C. Ako je možné vydržať v takejto horúčave? Nuž, človek si dokáže takéto horúčavy „užívať“ len pri extrémne nízkom obsahu vodnej pary v ovzduší.
V našom okolí sú známe dva základné typy sauny. Klasická so suchým horúcim vzduchom alebo vlhký parný kúpeľ (samozrejme s nižšími teplotami).
V poslednom období nastáva rozmach tzv. soft saun – mäkkých saun, kde sa teplota vzduchu pohybuje maximálne do 60
°C.

Pravidlá saunovania

Saunovanie, ako proces očisty a posilnenia organizmu, by malo spĺňať niektoré základné kritériá. Väčšina ľudí v našich zemiach sa saunuje veľmi nekvalitne a neodborne. Pravda, v našich zemepisných šírkach sa môžeme obhajovať tvrdením, že saunovanie nie je našou kultúrnou tradíciou. Odborný personál, ktorý v každej saune musí pracovať, by však mal pravidelne oboznamovať návštevníkov so správnym postupom saunovania. Tým by sa predchádzalo rôznym sťažnostiam návštevníkov na následné bolesti hlavy, nevoľnosť, závraty, vyčerpanie a podobne. K týmto nepríjemným stavom dochádza predovšetkým v dôsledku neznalosti základných pravidiel saunovania. Veď sauna ako taká je určená predovšetkým pre "povznesenie ducha a posilnenie tela". To znamená, že saunovanie by malo prebiehať nenásilne, doprevádzané príjemnými pocitmi a následnou kladnou odozvou organizmu.

Jedným z najdôležitejším pravidlom je, aby si organizmus zvykal na záťaž sauny postupne. Aj keď máme možnosť využívať saunu denne, začiatočníci by nemali vystavovať svoj organizmus účinkom sauny viac ako raz do týždňa. Druhým dôležitým pravidlom je, aby sme si na túto činnosť dopriali dostatok času. Saunovanie a následná relaxácia si spolu vyžadujú 70-90 minút.

Pred samotným vstupom do sauny by sa mal každý návštevník riadne osprchovať. Tým zmyje z pokožky všetky nečistoty, ktoré sa na ňu počas dňa nalepili z ovzdušia, stopy potu a dezodorantov. Potom sa treba dôkladne osušiť, aby do samotného priestoru potnej miestnosti nevniklo mnoho vlhkosti. V saune sa pohybujeme nahí, ak však na to nemáme možnosť, prehoďme si okolo bedier kus bavlnenej látky. Z hygienických dôvodov si vždy položme pod seba uterák.

Relatívna vlhkosť v potnej miestnosti by sa mala pohybovať okolo 15% a priemerná teplota okolo 90 °C. Tieto hodnoty sú dôležité predovšetkým z dôvodu dobrej znesiteľnosti prostredia vnútri potnej miestnosti.

Doba pobytu v potnej miestnosti je veľmi individuálna a mala by sa riadiť predovšetkým subjektívnymi pocitmi každého jedinca. Pokiaľ začínajú človeka páliť ušné boltce, špička nosa, lícne kosti, bradavky, končeky prstov, alebo sa nám zle dýcha, je najvyšší čas potnú miestnosť opustiť, alebo sa premiestiť na nižšiu lavicu. Začiatočníci by si mali sadať spočiatku na najnižšiu lavicu a len postupne si sadať vyššie. Podľa odborníkov je však najvhodnejšie zotrvať najdlhšie na strednej lavici a len na posledné 3 minúty sa odvážiť na najvyššiu lavicu.

Teoreticky by mal človek v potnej miestnosti vydržať okolo 15-20 minút. Najskôr po tejto dobe sa totiž teplota telesného jadra zvýši asi o 1,5 - 2 °C a začína dochádzať k ničeniu choroboplodných zárodkov a vírusov. V podstate si umelo vytvoríme zvýšenú teplotu.

Vhodné je tiež prevádzať behom pobytu v potnej miestnosti automasáž alebo minimálne drhnutie povrchu tela rôznymi, k tomu účelu prispôsobenými pomôckami (kefy, hubky, vetvičky, byliny a pod.). Táto činnosť pomáha otvárať kožné póry a vyplavovať nečistoty z kože a podkožia. Zároveň urýchľuje potenie, a tým aj zlepšenie termoregulácie. Najlepšia poloha pre pobyt v potnej miestnosti je pozícia ležmo, prípadne v sede tak, aby sme nohy mali na rovnakej lavici, na ktorej sedíme, to znamená približne v rovnakej výške, ako sedíme. Klasický a často používaný sed v podobnej pozícii, ako by sme sedeli na stoličke nie je príliš vhodný. Môže dochádzať k veľkému rozdielu teplôt medzi chodidlami a hlavou saunujúceho sa človeka. Tento teploty dosahuje aj niekoľko desiatok °C. Takýto teplotný rozdiel nie je pre ľudský organizmus prirodzený a dochádza k veľkému namáhaniu termoregulačných mechanizmov. U niektorých jedincov sa preto môže táto nedostatočnosť prejaviť závratmi alebo bolesťami hlavy.

Najdôležitejšie je, aby sme sa zdržali v saune len takú dlhú dobu, kým sa tam cítime príjemne. Môže sa stať, že cítime, že vzduch je veľmi suchý. Vtedy môžeme na horúce kamene nastriekať trocha vody. Skúsení vyznávači sauny si zvyknú do vody primiešať aj zopár kvapiek éterického oleja. Tu platí zásada, aby sme používali pravé oleje, nie syntetické náhrady, pretože tie nemajú vždy také účinky, ako pravé. Dochádza u nich k posunu účinku, najmä na psychiku. Mentol sa nedoporučuje používať, lebo môže dráždiť sliznice a vysušovať ich. Na uvoľnenie psychiky používame oleje ihličnanov a levanduľový olej. Na povzbudenie je vhodný mätový, eukalyptový prípadne citrónový olej. Oleje treba dávkovať opatrne, stačia 2-3 kvapky.

Kedy je saunovanie vhodné

  • Pred večerou alebo ešte lepšie asi dve hodiny po večeri pred spaním. Ak sa prevádza pred obedom alebo behom dňa, mal by nasledovať po saunovaní asi 2-3 hodinový čas na spánok alebo pasívny odpočinok.
  • Ako predhriatie pred masážou.
  • Ako prevencia viróz a chorôb z nachladnutia.
  • Po dohovore s lekárom u pretrénovaných alebo prepracovaných osôb.

Kedy je saunovanie nevhodné alebo zakázané

  • Sauna nie je vhodná pre každého. Kvôli vysokým teplotám je striktne kontraindikovaná epileptikom, pacientom s ochoreniami obličiek, so srdcovo-cievnymi problémami, s vysokým krvným tlakom, s chorobami pľúc a ľuďom trpiacim zápalmi kĺbového aparátu.
  • Pre deti do 6 rokov sauna nie je vhodná vôbec, staršie deti usaďme len na nižšie lavice a keď sa cítia nepríjemne, pošlime ich von.
  • Po nadmerne vyčerpávajúcej telesnej alebo duševnej námahe. Po výdatnom jedle, alebo na lačno.
  • U športovcov, kde dochádza ku vzájomným kontaktom (napr. box, karate, judo, ale i futbal po väčšom kontakte a pod.) sa doporučuje saunovať až 24 hodín po zápase.
  • Pri virózach, horúčkovitých stavoch alebo zápalových ochoreniach.
  • U žien v období menštruácie alebo tehotných.
  • Nepokúšať sa pomocou saunovania ovplyvňovať telesnú hmotnosť. Na spaľovanie tukov nemá saunovanie veľký vplyv. Dochádza len k vypoteniu tekutín.

Aké sú účinky sauny na ľudský organizmus
Na vysoké teploty v saune reaguje organizmus zvýšeným potením. Práve potom sa odstraňujú z organizmu splodiny a odpadové látky metabolizmu.

Takto umelo vyvolanou horúčkou sa zlepšuje prekrvenie v celom tele, zrýchlia sa jednotlivé metabolické pochody, a tým aj látková výmena.

Klimatické podmienky v saune napomáhajú obnove buniek, zvyšujú obranyschopnosť organizmu voči nákazám. Pravidelným pobytom v saune sa výrazne posilňuje imunitný systém organizmu. U ľudí, ktorí používajú saunu, sa zriedkavejšie vyskytujú ochorenia horných dýchacích ciest. Nie je ťažké uhádnuť prečo. Rýchle striedanie tepla a chladu (v lete z horúčav do klimatizovanej miestnosti, v zime z vykúrených priestorov na sychravú ulicu) zapríčiňuje väčšinu chorôb z prechladnutia. Saunovaním môžeme zlepšiť termoregulačné mechanizmy svojho organizmu a postupne ho privyknúť na podobné teplotné zmeny.

Pobyt v saune posilňuje srdce, zlepšuje zásobovanie orgánov krvou. Pôsobením tepla sa roztiahnu aj tie najtenšie vlásočnicové cievy a dostáva sa tak viac krvi a kyslíka k bunkám. Tu však treba zdôrazniť, že ľudia s kŕčovými žilami by mali saunu úplne vynechať, pretože jej vazodilatačné účinky len zhoršujú a zosilnia príznaky ich choroby.

Sauna zlepšuje aj svalové kŕče a uvoľňuje tonus svalstva, najmä ak si po saunovaní doprajeme aj výdatnú masáž.
Pôsobením tepla sa zlepšuje aj kvalita pokožky, jednak zvýšeným prekrvením, jednak sa nám počas saunovania rozšíria póry, cez ktoré sa eliminujú všetky nečistoty. Navyše do takto ošetrenej pokožky sa ľahšie vstrebú účinné látky z následne použitých kozmetických krémov. Výsledkom je pružná a zamatová pokožka.

Správne saunovanie uvoľňuje psychiku a zbavuje nás stresu.


Ako postupovať pri ochladzovaní

Pred vstupom do ochladzovacieho bazéna by malo byť pre každého samozrejmosťou osprchovať sa teplou vodou a omyť sa mydlom. Inak prenesieme všetky vypotené "nečistoty" do ochladzovacieho kúpeľa a „obšťastníme“ nimi aj všetkých, ktorí prídu po nás. Do ochladzovacieho kúpeľa vstupujeme s rozvahou a pozvoľna. Nie je príliš vhodné do bazéna rovno skočiť. Toto platí predovšetkým pre staršie osoby, ale aj pre niektorých športovcov. Dochádza tým ku skokovému nárastu krvného tlaku (až 360 torrov). Tento vysoký tlak môže spôsobiť pretrhnutie narušenej alebo inak oslabenej cievnej steny, čím dojde ku krvnému výronu, ktorý môže byť nebezpečný.

V ochladzovacom kúpeli by sme mali prejsť tromi postupnými režimami. Ihneď po vstupe nám začne byť chladno. Cievne kapiláry v podkoží sú roztiahnuté a nastavené na režim čo najväčšieho odvodu tepla. Po vstupe do kúpeľa sa začnú rýchle sťahovať a doslova vtláčať krv z podkožia do vnútorných orgánov. Dochádza k "masáži" vnútorných orgánov a vyplavovaniu rôznych možných usadenín do krvného riečišťa.

Tu nastupuje druhá fáza, keď nám prestane byť vo vode chladno a cítime sa príjemne. Pocitu komfortu môžeme tiež dopomôcť tým, že sa vo vode nebudeme pohybovať. Vrstvička vody tesne okolo tela sa ohreje a únik tepla z organizmu nebude taký výrazný.

Neskôr v tretej fáze, keď nám opäť začne byť chladno, vystúpme z kúpeľa, prejdime do odpočivárne, kde sa zabalíme do prestieradla alebo deky a v kľude, alebo pri príjemnom rozhovore počkáme, až pominú všetky sprievodné javy, ako napr. pocit chladu, potenie, mierne závrate a pod. Organizmus sa postupne vracia do bežného režimu. Tato fáza môže trvať 10-20 minút. Až potom celý postup opakujeme. Opakovať celý proces stačí 2x až 3x, celková doba trvania saunovania je približne 1,5-2 hodiny. Ak sa celý proces prevádza odborne a s citom, výsledkom je príjemný pocit uvoľnenia a ľahkej únavy.

Nezabudnime, že piť je vhodné až po dokončení saunovania. Potom však dostatočné množstvo! Veď len po jednej návšteve sauny sa nám môžu odpariť z tela až 2 litre vody, ktoré je nesmierne dôležité doplniť.

Na záver ešte malá rada. Na to, aby sme si našli vhodný čas na saunovanie, treba vedieť aj to, že každý z nás reaguje na záťaž inak. Niektorí ľudia sa skôr zo saunovania unavia, iných naopak vzpruží natoľko, že po saune nedokážu zaspať. Sami na sebe musíme najprv vyskúšať, do ktorej skupiny patríme a podľa toho si pobyt v saune načasovať A ešte niečo. Podľa nepísanej etikety saunovania sa patrí dodržiavať v saune ticho a kľud. Vtedy človek relaxuje a užíva si teplo. Všetky dôležité veci, či denné problémy preberajme až mimo sauny a najmä nezaťažujme nimi prítomných.

Použitá literatúra:

Gebauer- Sesterhenn, J. (2002). Méregtelenítés hetente egyszer. Holló és Társa Kft. Kiadó, Budapest.
Potondi, E. (2003). Patikatukor 2003 /11, Budapest. A szauna.



Čítajte ďalej...
PREHĽAD ČÍSLA
   
 



ODPORÚČAME
Prepočítané konverzným kurzom
1 EUR = 30,1260 SK
VIAC TOVAROV »   


Copyright © 1996-2019 ComorraPharm s.r.o.
© SITA Slovenská tlačová agentúra, prevádzkovateľ spravodajského portálu webnoviny.sk. Všetky práva vyhradené.
Články sú aktualizované a upravované publikačným systémom IPSA2002.